zondag 9 augustus 2009

Museum-Kwartier wordt het NEDINSCO KWARTIER

Naar aanleiding van de recente discussies die hebben plaatsgevonden in de raad en in de pers willen wij graag een andere optie opnieuw onder uw aandacht brengen in een gewijzigde variant en  vragen u dit te betrekken bij uw discussies:

Ons voorstel is het Nedinsco complex te gebruiken voor een Tajiri museum, het museum van Bommel van Dam en een Expo center voor de creatieve industrie.

Over het Nedinsco complex is de afgelopen 10 jaar al veel geschreven en er zijn onderzoeken gedaan  en concept plannen gemaakt.

Een zaak is duidelijk voor bijna iedereen:

Het Nedinsco complex moet behouden blijven voor de stad Venlo en een gepaste functie krijgen. Er zijn al veel voorbeelden in het land hoe oude fabriekscomplexen of winkelpanden een andere invulling kunnen krijgen. B.v. de van Nelle fabriek in Rotterdam, de Timmerfabriek in Maastricht, het Glaspaleis in Heerlen. Het kost inderdaad geld , maar je hebt dan ook wat !.

De Woningstichting Venlo-Blerick is de eigenaar en kan binnen haar doelstelling niet alleen verantwoordelijk zijn voor renovatie en exploitatie van dit complex.De gemeente kan een echte bijdrage leveren aan dit initiatief door het  te voorzien van een financiële impuls en initiatieven voor co-financiering vanuit Provincie,Rijk en Europa te nemen.

In plaats van een museumkwartier in het Julianapark pleiten wij voor :  HET NEDINSCO KWARTIER.

Een markante plek aan de rand van het centrum van Venlo met een goede bereikbaarheid en meer dan voldoende ruimte voor een gedurfde, maar wel realistische exploitatie.

Het Limburgs Museum in het Julianapark kan heel goed in een "stand alone "versie verder.

In het Nedinsco Kwartier kan een combinatie van musea – kunst – creatieve industrie en design en ontwerp een nieuw kloppend hart gaan vormen.

Het museum van Bommel van Dam kan er een mooie plek vinden en worden gecombineerd met een nieuw op te zetten Tajiri- museum.

Naast deze 2 musea kan er een Expo ruimte ontstaan waarin een wisselende expositie vanuit de collecties van beide musea kan worden getoond in combinatie met designer ontwerpen van  de regionale creatieve industrie.

Wat zou het een mooie combinatie zijn om bijvoorbeeld de collecties meubels van Leolux te combineren met kunstwerken van Tajiri, innovatieve verlichting technieken van Lagotronics te presenteren in dezelfde ruimte en in een ambiance van van Bommel van Dam kunst  ook de nieuwste printer technieken van Oce en Solar glas van Scheuten Glas  zichtbaar te maken.

Kunst en creatieve industrie ontmoeten elkaar en versterken elkaar voor een breed publiek.

Daarnaast zouden talenten uit de "broedplaats van Q4" er werken moeten kunnen presenteren.

Andere ruimtes kunnen benut worden voor commerciële doeleinden zoals ontwerp-  en design studio's,galeries en kunsthandel,moderne studio's voor Omroep Venlo en werkplaatsen voor creatieve, ambachtelijke  industrie.

Een concept dat naar onze mening verdere uitwerking verdiend omdat het recht doet aan 2 belangrijke uitgangspunten:

– het behouden en gebruiksklaar maken van het Nedinsco complex;

– kunst,cultuur en creatieve industrie een excellente en zichtbare plek te geven in de venlose gemeenschap.

Tenslotte hebben wij de overtuiging dat ons voorstel via co-financiering met minder gemeenschapsgeld kan worden gefinancierd dan nu in de gemeentelijke voorstellen voor het Museumkwartier in het Julianapark zijn opgenomen.

Frans Aerts      Jos Feller