zondag 9 augustus 2009

Macht of burgerparticipatie

Woensdag 27 mei is een memorabele dag in de venlose politiek. Een echt debat over een uitbreidingsplan in het buitengebied, een raad die zelf actie neemt om de plannen aan te passen en een wethouder die dit niet pikt en de raad voor het blok zet!

Over macht gesproken!!

Is dit een momentopname of is dit al toe te schrijven aan de  verkiezingskoorts ?

Zonder op de inhoudelijkheid van het onderwerp in te gaan is het wel aardig om de bewegingen te zien die de diverse politieke fracties maken. De raad stelt zich als kadersteller stoer  op en geeft in grote meerderheid een opdracht aan de wethouder. De wethouder daarin gesteund door zijn fractie ( hoezo dualisme ) houdt de poot stijf en dreigt zelfs met een crisis. Er dreigt een escalatie en er komt dan als voorlopig slot een afkoeling periode van 30 dagen.

Politiek is macht, dat oude gezegde is altijd weer van toepassing.

De macht van de coalitie is de macht van een meerderheid. Vallen er kikkers uit de kar dan ontstaat er een andere macht positie. Dan komt de oppositie eindelijk eens aan zet. Zo lijkt het tenminste. Ga je die macht dan echt gebruiken dan zijn er vaak slechte verliezers die dit niet accepteren.Is het omdat hun prestige op het spel staat? Zijn ze bang voor een freye val ?

De gematigden onder ons pleiten dan voor een afkoeling periode. Kijk nog eens goed naar je kaarten en heb je echt wel die winnende hand die je denkt te hebben?

Krijgen dan de gematigden de macht en komt er een compromis voorstel waarin het misschien even slikken is maar toch voor velen acceptabel.

Of dit alles nu leidt tot de beste besluitvorming voor de burger is de vraag.Deze variant is de politiek meest haalbare wordt vaak geroepen in Brussel,  Den Haag, Maastricht maar ook in de raad van Venlo.

Leg dan de macht maar vaker neer daar waar die thuis hoort: bij de burgers. Niet alleen 1 keer in de 4 jaar met stemmen maar meer permanent met een actieve burgerparticipatie. Niet de meest makkelijke weg maar mondige burgers hebben een mening, niet alleen op 18 november 2009 maar ook op die andere 364 dagen per jaar.

Frans Aerts Venlo