woensdag 28 februari 2018

D66 reikt Glassculptuurprijs uit op 5 maart bij PTAH

D66 Venlo organiseert in 2018 voor de tweede keer een huldiging voor het initiatief dat het afgelopen jaar de publieke opinie in Venlo het meest heeft beïnvloed en de gemeente heeft bewogen tot actie. Een onafhankelijke jury koos uit de inschrijvingen drie genomineerden: BIZ winkeliersvereniging Tegelen, Werkgroep Vierpaardjes en Wateroverlast binnenstad Venlo. Maandagavond 5 maart om 19:20 uur vindt bij PTAH in Tegelen de uitreiking plaats van de Glassculptuur 2018.

Inspiratie voor de prijs komt van de werkwijze van journalist en publicist Twan Mientjes. Hij volgde en beschreef jarenlang met een kritische pen de gang van zaken in Venlo. D66 draagt de prijs aan zijn gedachtegoed op en wil hem op deze wijze actief in herinnering houden. Mede daarom is D66 er trots op dat kunstenares Anneke van den Hombergh, zijn weduwe, de Glassculptuur dit jaar weer heeft ontworpen.

Jury

De afgelopen maanden boog een onafhankelijke jury, bestaand uit Marie Christine Hulsbeck, Hai Berden, Sef Derkx en (namens D66) Werner Schins zich over alle inzendingen en koos daaruit de drie genomineerden. De jury zal tijdens de prijsuitreiking aan de aanwezigen haar keuze toelichten. Naast de winnaar men naar oer-Hollands gebruik 2 andere prijzen toe: volhouder en “klein maar fijn”.

Genomineerden

De jury heeft de volgende drie initiatieven genomineerd (in willekeurige volgorde):

BIZ winkeliersvereniging Tegelen

Na jarenlange acties van winkeliers en inwoners van Centrum Tegelen besluit de gemeente Venlo juli 2017 eindelijk parkeren op het Wilhelminaplein in Tegelen toe te staan.

Werkgroep Vierpaardjes

Na jarenlang actievoeren door omwonenden besluit de gemeenteraad in juni 2017 voor de ondertunneling van de vierpaardjes en de financiering via subsidies uit Den Haag en Maastricht.

Wateroverlast binnenstad Venlo

Na jarenlange overlast van grondwater (vanaf 2006) hebben de heer Han Bloemendal en een aantal fracties bereikt dat in panden een onderzoek heeft plaatsgevonden.

Prijsuitreiking en locatie

De feestelijke prijsuitreiking vindt plaats op maandag 5 maart om 19:20 bij PTAH in Tegelen (Kunstadvies PTAH, Venloseweg 2, Tegelen). Anneke van den Hombergh exposeert hier regelmatig. Geïnteresseerden kunnen gratis kaarten aanvragen via e-mail op: glassculptuur@gmail.com