zondag 9 augustus 2009

Commentaar D66 Venlo op PVV

Geert Wilders is een ervaren politicus. Een jaar of 10 al in de Tweede Kamer en daarin gegroeid van enfant terrible van de VVD tot voorman van zijn eigen PVV. Niet te vergelijken dus met voormannen van b.v.  de Boerenpartij, de Centrumpartij of de Ouderenpartijen uit de afgelopen 40 jaar of meer recent Leefbaar Nederland en nu weer Trots op Nederland.

Uit peilingen van een bureau blijkt dat hij nu virtueel leider is van de grootste partij met maar liefst 27 zetels. Zetels die aan de persoon Wilders moeten worden toegeschreven omdat zijn compaenen in de Tweede Kamer in de verste verte niet in de buurt van hem komen.

Al met al een vooruitzicht dat stemt tot nadenken en vraagt om actie vanuit de rest van de politiek. Geen aktie tegen de persoon Wilders maar duidelijk stellingnemen tegen de ideeën en uitspraken die hij doet. Maak duidelijk dat het een 1 persoon partij is die GEEN oplossingen aandraagt voor de ECHTE problemen waarmee we met z’n allen te maken hebben. Daag hem en zijn medestanders uit om het daar over te hebben.  In de Tweede Kamer is alleen mijn fractie voorzitter Alexander Pechtold  consequent op die manier bezig.

Binnenkort komt Wilders naar Venlo om in zijn geboortestad een eigen afdeling op te richten.

De lokale verkiezingen zijn al in november door de fusie met buurgemeente Arcen en Velden.Indien de PVV gaat meedoen krijgen wij als eerste in Nederland met een lokale PVV  raadsvertegenwoordiging te maken. Daar moeten we dus maar serieus rekening mee gaan houden. Uitgaande van de laatste Tweede Kamer verkiezingen en de peilingen nu zouden  dat al snel een aantal zetels kunnen worden.

De lokale politici maar ook andere maatschappelijke organisaties moeten de mensen in groot Venlo duidelijk kunnen maken dat er goede alternatieven zijn om op te stemmen. Waar inhoud  voorop gaat , waar mensen worden gestimuleerd om samen te leven en te werken en waar gelijke kansen liggen  in een samenleving die steeds internationaler wordt.

Venlo heeft als grensstad een traditie van  handel en contacten met het buitenland.De opening van Europa heeft bij ons voor een boom van extra handels activiteiten op het gebied van logistiek en agri business gezorgd. De Fontys Hogeschool gaat op de internationale tour en zelfs VVV heeft zijn Japan connecties.

Dit open en internationaal georiënteerd Venlo mag geen eerste bastion worden van een partij die tegen dit alles is.

Frans Aerts  voorzitter D66 Venlo e.o.